رونمایی از سند جامع آموزشی و فرهنگی آب در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی جاده میامی، چهاربانده می‌شود | آیین افتتاح و بهره‌برداری از «پل چنارک» با حضور فرماندار مشهد برگزار شد افتتاح یک مدرسه دیگر در طرح «سه‌شنبه‌های مهر» مشهد | مشارکت خیّران در ساخت دبستان دخترانه «شهید امیری» بازار‌های قدیمی محله عنصری مشهد به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شده است حدود ۱۵۰‌هزار مترمربع از معابر خاکی منطقه توس مشهد طی ۲ سال گذشته آسفالت شد پاسداشت مقام فردوسی در نظام مدیریت شهری تقدیر مسئول سازمان بسیج شهرداری مشهد مقدس از شهردار و فرمانده سپاه امام رضا(ع) تکرار گرانی و کمبود بلیت در دهه کرامت امسال | کف قیمت بلیت سفر به مشهد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد، خیابان کوثر و سه راه خیام (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مه گرفتگی در محور درگز - قوچان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه گل و گیاه در مشهد | شهردار مشهد: این نمایشگاه در سطح کشور یک برند محسوب می‌شود مراسم بزرگداشت روز فردوسی فردا در مشهد برگزار می‌شود(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد در یک صدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
سرخط خبرها

بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است

  • کد خبر: ۲۲۴۵۴۸
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است
همایش «ایمنی حمل‌و‌نقل با تاکید بر تصادفات موتور سیکلت» با حضور مدیرانی شهری و استانی در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، ريیس پلیس راهور خراسان رضوی در همایش «ایمنی حمل‌و‌نقل با تاکید بر تصادفات موتور سیکلت» که امروز ۸ اردیبهشت ماه برگزار شد تصریح کرد: با همین قوانیی که اکنون وجود دارد می توان تصادفات را در مشهد و استان چیزی حدود ۵۰ درصد کاهش داد که تازه برمی گردیم به آمار پنج سال قبل. مسلمل با یک نگاه جمعی می توان روند کاهشی در بخش سوانح رانندگی داشته باشیم.

به گفته سرهنگ هادی امیدوار، سازمان ترافیک باید با جوامع مختلف مردمی جلساتی را داشته باشد و این فرهنگ سازی و رعایت قوانین در هر قشری صورت بگیرد. اگر آمار و وقایع تصادفات در دید اقشار قرار بگیرد مسلما تاثیر بازدارنده ای و رعایت فوانین خواهد داشت.

وی افزود: در بحث کاهش سوانح رانندگی نیاز هم افزایی و هم پوشانی است که اقدامات ایمن سازی انجام پذیرد

سرپرست پلیس راهور مشهد در ادامه این همایش با بیان اینکه در همه کشور‌ها مهم‌ترین دغدغه و برنامه‌ریزی در سیاست‌ها در حوزه حمل و‌نقل است افزود: موتورسیکلت وسیله‌ای است تفریحی، کاری و ارزان‌قیمت که به دلیل ترافیک مشهد تمایل به استفاده از آن زیاد است؛ به همین دلیل این وسیله آسیب‌های زیادی هم دارد.

به گفته هادی موسی آبادی ، سال ۱۴۰۲، در تصادفات موتورسیکلت ۳۱۰ نفر جان باخته‌اند که ۱۷۳ نفر مربوط به عابر پیاده و ۷۵ نفر مربوط به سرنشینان موتور سیکلت بوده است. این نشان می‌دهد عابر پیاده و موتور سیکلت‌سوران بیشترین آسیب را در بخش تصادفات دارند.

سرپرست پلیس راهور مشهد تصریح کرد: تلفات موتورسیکلت‌سواران در مشهد حدود یک سوم کل تلفات ناشی از رانندگی را تشکیل می‌دهد. سهم رانندگان در تلفات موتورسیکلت‌سوران حدود ۹۰ درصد و سهم ترک‌نشینان ۱۰ درصد بوده است. عمده جانباختگان حوادث موتورسیکلت در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند. دو سوم آنها هم به دلیل جراحات فوت شده‌اند.

وی در خصوص علل تصادف موتورسواران افزود: بی‌توجهی به جلو و رعایت‌نکردن فاصله طولی، رعایت‌نکردن حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی از دلایل سوانح است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی در این همایش به اشاره به مقوله فرهنگ ترافیکی یادآورشد: موتور سیکلت در همین حالا اوضاع نابسامانی دارد که باید اقدامات جامع انجام شود و با یک کار جمعی از تلفات در حوزه سوانح رانندگی به ویژه در حوزه موتور سیکلت انجام شود.

به گفته هادی شریعت یار، یکی از پرونده های پر تکرار در دستگاه قضایی همین رانندگی های بدون گواهینامه افراد زیر ۱۸ سال است که نیازمند فرهنگ سازی و‌ برگزاری دوره های آموزشی است . 

وی تاکید کرد: حوزه حمل و نقل از حوزه های فوق العاده مهم است،  گاها دیده شده یک رفتار ترافیکی منجر به درگیری های فیزیکی و خانواده ای شده است.

شریعت یار تاکید کرد: ما در دستگاه قضایی هر اقدامی که نیاز باشد انجام دهیم،  خدمت رسانی خواهیم کرد باید در اقدامات از ظرفیت دادستانی استفاده شود. دستگاه قضایی  هم با تمام توان‌ پای کار است تا  در نهایت به یک فرهنگ ترافیکی در استان دست یابیم.

در این همایش مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در ادامه تصریح کرد: تامین ایمنی همیشه یکی از مهم‌ترین اهداف و دغدغه‌های جوامع بشری مطرح بوده است، جامعه ایمن متکی به همکاری‌های بین بخشی، مشارکت مردمی و دخالت مسئولان در تعریف اقدامات و اجرای پروژه‌های ایمن سازی است.

محسن شریعتی گفت: ایمنی در حمل‌ونقل عمومی و شهری از اهمیت خاصی برخوردار است و با سلامت شهروندان، مسافران و کارکنان ارتباط مستقیمی دارد و یکی از عوامل تشویق عموم افراد به استفاده از حمل و نقل عمومی ایجاد حس امنیت است.

به گفته وی، درحال حاضر ۱۶۷ خط اتوبوسرانی، ۱۰۸ خط سازمانی، ۵۹ خط خصوصی است؛ طول کل شبکه خطوط دو ممیز ۷۹۵ کیلومتر، متوسط سرعت ناوگان ۱۸.۲ کیلومتر بر ساعت و متوسط زمان انتظار مسافر پنج دقیقه است.

وی یادآورشد: همچنین ۱۸ پایانه متمرکز و ۱۷ پایانه حاشیه‌ای، هشت واحد توقفگاه و یک تعمیرگاه اصلی در این سازمان فعال است؛ ۲۹ باجه فروش و شارژ من کارت، ۲۰۰ دستگاه خودکار شارژ و ۷۲۸ باب فروشگاه عامل شارژ از دیگر اقدامات است.

۶ درصد از جابه‌جایی آمار مسافر کل کشور از طریق پایانه‌های مسافربری مشهد صورت می گیرد

سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در همایش بزرگداشت روز ملی ایمنی حمل‌ونقل گفت: درحال حاضر دو پایانه مسافربری امام رضا (ع) و راه ابریشم و سه ایستگاه سوار میثاق، حافظ و کلات در حال خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران هستند.

سیدمهدی امامی‌میبدی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که سهم پایانه مشهد در جابه‌جایی مسافران در سطح استان ۵۸.۳ درصد و ۶ درصد از جابه‌جایی آمار مسافر کل کشور از طریق پایانه‌های مسافربری مشهد صورت می گیرد.

به گفته وی، از جمله اقدامات سازمان پایانه‌ها می توان به آموزش، فرهنگ‌سازی و اقدامات اجرایی اشاره کرد؛ تهیه محتوای آموزشی با مضامین ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای از دستگاه‌های متولی و همکار، برگزاری کلاس‌های اصول ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای برای همکاران اجرایی در پایانه‌ها و ... از دیگر اقدامات در حوزه آموزش است.

 مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری شهرداری مشهد در همایش بزرگداشت روز ملی ایمنی حمل‌ونقل گفت:  سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری حلقه‌ای ناگسستنی از زنجیره زندگی کلان شهرها در دنیا است.

بهرام نکاحی یادآورشد: مزایای حمل و نقل ریلی درون شهری شامل جابه‌جایی تعداد انبوه مسافر در زمان کوتاه، کاهش تراکم و ایجاد اتصالات حیاتی، ضریب ایمنی سفر نسبت به سایر مدهای حمل و نقل برای تمامی گروه‌ها، زمانبندی دقیق، سرعت سفر و حمل و نقل پاک می شود.

به گفته وی، مترو به عنوان سیستم حمل و نقل پاک، ایمن‌ترین سریع‌ترین سیستم حمل و نقل درون شهری در هر شهر، متضمن سلامت شهروندان، کاهش آلاینده‌های هوا، مدیریت زمان، مدیریت و مهندسی ترافیک شهر، ابزار مدیریت بحران در حیطه حمل و نقل شهر و بحران‌های طبیعی در هر کلانشهر است.

وی ادامه داد:  ایجاد ایمنی و ارتقاء ضریب ایمنی در هر سیستم و به ویژه سیستم‌های حمل و نقل ریلی باید از مرحله تصمیم‌گیری و مطالعات آغاز و در مرحله طراحی به عنوان مبنای اصلی لحاظ و در مرحله اجرای پروژه و ساخت اجرایی شود؛ ایمنی می‌بایست در تمامی مراحل بهره‌برداری مترو با ضریب بالا اجرا و کنترل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->